Beh

Je jednou z fyzicky najnamáhavejších foriem cvičenia a práve preto je súčasne jednou z najvýhodnejších a najúčinnejších. Za hodinu rýchleho behu spálime viac kalórií než pri akomkoľvek inom druhu športu. Pravidelný pohyb, obzvlášť na čerstvom vzduchu, pomáha udržiavať a rozvíjať zdravie človeka. Chôdza a beh predstavujú ten najprirodzenejší pohyb pre každého z nás. Výhodou je, že s výnimkou ľudí s vážnymi problémami chrbtice a kĺbov ho môže vyskúšať naozaj každý. Pri praktizovaní tohto druhu športu sa nemusíme nikomu prispôsobovať a samy si určujeme dĺžku, rýchlosť a intenzitu behu, či povrch, na ktorom budeme športovať. Dôležité je, aby intenzita, objem a frekvencia behania bola primeraná kondičnému a zdravotnému stavu a veku bežca. Pre behanie neexistuje žiadne vekové obmedzenie. Začať sa dá v akomkoľvek veku. Primeraný bežecký tréning má nesporne pozitívne účinky na zdravie človeka:

  • pôsobí ako prevencia pred srdcovo-cievnymi ochoreniami
  • spomaľuje rednutie kostí počas starnutia a tým odďaľuje riziko vzniku osteoporózy
  • primerané zaťaženie organizmu behom zlepšuje a udržuje dobrú funkciu imunitného systému
  • znižuje tlak a hladinu cholesterolu
  • zlepšuje pamäť a schopnosť učenia
  • pomáha k zdravšiemu tehotenstvu a ľahšiemu pôrodu
  • spomaľuje zmenšovanie vitálnej kapacity pľúc v dôsledku starnutia
  • zlepšuje kvalitu spánku – urýchľuje zaspávanie a prehlbuje spánok
  • vďaka väčšiemu prísunu kyslíka zvyšuje výkonnosť mozgu
  • spomaľuje proces starnutia a predlžuje aktívnu časť života
  • prekrvuje a vyživuje pokožku
  • odbúrava stres, depresie a zlepšuje celkovú psychickú pohodu
  • prekrvuje a vyživuje pokožku
  • znižuje telesnú hmotnosť a odbúrava tuky

Behanie nám navodzuje príjemné pocity a je tiež účinným prostriedkom proti nástupu depresie, keďže znižuje stresový hormón kortizol. Nemenej pomáha v liečbe už vzniknutých ochorení, ako hypertenzia, diabetes alebo obezita, ale funguje aj ako ich prevencia. Ak máte problémy so srdcom, krvným obehom alebo dýchaním, mali by ste svoje bežecké úmysly konzultovať s lekárom – špecialistom, ktorý zváži vhodnosť takého pohybu, prípadne určí intenzitu cvičenia. Netreba však zabúdať, že aj pri behu, ako pri každej telesnej záťaži sa  kladie dôraz na pitný režim. Potreba tekutín pri fyzickej aktivite prirodzene stúpa a ich nedostatok vedie k predčasnej únave až k dehydratácii.

Nejaké otázky?

Radi vám pomôžeme!