Životospráva pre zdravé srdce

Pokúste sa rytmicky v sekundových intervaloch pevne otvárať a následne zatvárať dlaň. Zaručene nebude trvať dlho a tento cvik bezpochyby vzdáte. Srdcový sval vykonáva veľmi podobný pohyb neprestajne, bez zastavenia, od narodenia a neúnavne, kým si udržiavame pevné zdravie. Táto fascinujúca schopnosť srdcového svalu je jedna z najudivujúcejších javov vôbec. No v skutočnosti naše srdce aj odpočíva – robí tak medzi údermi, kedy prijíma krv a živiny prichádzajúce koronárnymi artériami.

ZDRAVÁ STRAVA PRE SRDCE

  • denne jedzte najmenej 5 porcii čerstvého ovocia
  • porcia šalátu a čerstvej zeleniny počas dňa je nevyhnutnosťou
  • počas týždňa konzumujte strukoviny 3 až štyrikrát
  • namiesto bieleho chleba a cestovín vyhľadajte celozrnnú obmenu
  • doprajte si pohyb aspoň štyrikrát za týždeň po dobu minimálne 40 minút
  • znížte konzum soli a cukru
  • vyhýbajte sa kofeínovým nápojom a tabaku

Jednoducho pripravovaná strava zložená z ovocia a zeleniny, olejnatých orechov, strukovín a celého zrna umožňuje dosiahnuť lepšie výsledky pri prevencii infarktu. Ovocie a zelenina tvoria základ, uvedieme si aké sú najprospešnejšie: 

BROKOLICA

Je vo všeobecnosti jednou z najbohatších zelenín čo sa týka obsahu proteínov, vápnika, provitamínu A a vitamínu C. Pre svoj nízky obsah tukov, no predovšetkým pre optimálny pomer draslíka a sodíka je práve táto zelenina vhodný variant pre pacientov so srdcovou nedostatočnosťou, a to vo všetkých štádiách. Napriek tomu, že je veľmi chudobná na kalórie a cukor, vyvoláva pocit nasýtenia.

HRACH

Je skvelým zdrojom zinku, železa, kyseliny listovej a vlákniny. Poskytuje aj významné množstvo provitamínu A, vitamínu E a horčíka – má teda všetko, čo si vyžaduje správna výživa pre srdce. Hrach dopĺňa liečivé účinky diétnej stravy tých, ktorí majú oslabené srdce, lézie na srdcových chlopniach či koronárnu chorobu srdca.

MAKADAMSKÉ ORECHY

Proteíny obsiahnuté v nich sú kompletné, hoci majú málo metionínu, patria do skupiny orechov najbohatšími na olej. Olej vylisovaný z nich je zložením podobný olivovému. Makadamské orechy a olej z nich vylisovaný sú prospešné pre srdce vďaka vlastnostiam tukov. Tie znižujú cholesterol a zlepšujú prúdenie krvi koronárnymi artériami.  Ďalej sú skvelým zdrojom vápnika, fosforu, železa, vitamínu B a niacínu. 

BANÁNY

Práve uhľohydráty sú v zložení tohto ovocia kľúčové. Vynikajú aj obsahom vitamínu B6. Asi 3 stredne veľké banány poskytnú telu dennú odporúčaciu dávku. Z minerálov je najcennejší draslík, horčík a železo. Práve pre svoje výnimočné zloženie sú ideálne pre pacientov s poruchami srdca. Okrem uvedených minerálov a vitamínu B6, sa v nich nachádza aj vláknina, ktorá znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Prospešné je aj malé množstvo serotonínu, ktoré pôsobí na rozširovanie ciev.

BROSKYNE

Denná konzumácia tohto ovocia je prospešná pri akomkoľvek stupni srdcovej nedostatočnosti. Aj keď broskyne nie sú priamym stimulantom srdca, pomáhajú tomuto orgánu pri práci. Dalo by sa povedať, že majú zloženie, ktoré je ideálne pre naše srdce – vitamíny A, C, E sú najlepšie prírodné anioxidanty, len málo potravín ich obsahuje v takom vyhovujúcom pomere. Vitamíny B1, B2 a B6 sa v broskyniach nachádzajú vo vysokom obsahu, sú potrebné na sťahovanie komôr srdcového svalu. Ďalej minerály draslík a horčík pomáhajú udržať normálny a pravidelný rytmus úderov.

HROZNO

Pre pacientov s ochorením srdca sa odporúča pre niekoľko výhod. Azda najväčším pozitívom je prísun energie vo forme jednoduchých cukrov, ktoré pomáhajú srdcovému svalu pri jeho práci. Hrozno je aj veľmi bohaté na minerály horčík, vápnik a draslík, ktoré sú úzko zapojené do srdcovej činnosti. Naopak neobsahuje prakticky žiadny sodík, ani tuk teda dvoch hlavných nepriateľov kardiovaskulárnej sústavy.

Všetky druhy ovocia a zeleniny vo všeobecnosti napomáhajú v čerstvej podobe pri prevencii srdcových ochorení. 

Nejaké otázky?

Radi vám pomôžeme!