Strava pre diabetikov

Ročne ju na Slovensku diagnostikujú tisíckam pacientov a v súčasnosti trápi viac než 300-tisíc Slovákov. Liek na cukrovku stále neexistuje, medicína ho vie iba regulovať a potláčať. Ide však o ochorenie na celý život, ktoré si vyžaduje starostlivosť a disciplínu na všetkých frontoch. Vhodne nastavená diéta je základným faktorom zvládnutia ochorenia. Spolu s pohybovou aktivitou ovplyvňuje diagnózu na 75-80%. Takže diabetik má v rukách svoje zdravie a podstatnou mierou môže ovplyvniť priebeh svojho ochorenia.

STRAVOVANIE

Strava má byť pestrá a vôbec nie monotónna. Aj nediabetik sa môže stravovať ako diabetik. Základ stravy, až dve tretiny, majú tvoriť výrobky s vysokým obsahom sacharidov a vlákniny. Ide o rastlinné  potraviny (celozrnné obilniny, strukoviny, zemiaky, ryža) spolu so zeleninou a ovocím. Denne odporúčame skonzumovať asi 700g zeleniny a ovocia – predstavuje to asi 3-4 porcie zeleniny (vrátene zemiakov) a 2-3 porcie ovocia.

Asi 17-20% stravy majú tvoriť bielkovinové potraviny rovnomerne rozdelené na živočíšne a rastlinné. Medzi živočíšne patria mäsové a mliečne výrobky. Najvhodnejšie je biele mäso (hydina, ryby) a chudé druhy červeného mäsa. Je vhodné zvýšiť hlavne príjem rýb, ktorých konzumácia na Slovensku je asi o tretinu nižšia ako je odporúčané. Všetky mliečne výrobky majú byť nízkotučné. V súčasnosti už na každom mliečnom výrobku je uvedený obsah tuku a vyznačené či patrí medzi nízkotučný, stredne alebo plnotučný.

Z rastlinných bielkovín je žiaduce asi o štvrtinu zvýšiť príjem strukovín.

Príjem tukov je potrebné znížiť hlavne u obéznych diabetikov. Tuky nie sú iba v klasických potravinách ako je maslo, rastlinné maslá, oleje. Sú aj skryté v mliečnych a mäsových výrobkoch. Z tukov je potrebné sledovať aj príjem cholesterolu. Nachádza sa v živočíšnych výrobkoch, najviac ho obsahujú vajíčka. Preto ich konzumáciu je vhodné obmedziť na 2-3 týždenne.

DÔLEŽITÉ POJMY

Diéta pri cukrovke je ovplyvnená viacerými faktormi. Medzi ne patrí vek, typ diabetu (typ I, II), pohlavie, fyzická aktivita, hmotnosť človeka. Následne je hladina cukru v krvi ovplyvnená druhom jedla a frekvenciou príjmu. Osvojiť si treba sacharidové jednotky a glykemický index potravín. Lepšie sa zorientujete v dobrých a zlých potravinách.

Sacharidová jednotka vyjadruje množstvo cukru obsiahnutého v potravine a jedna sacharidová jednotka sa rovná približne 10 g cukru (sacharidov).

Glykemický index znázorňuje to, ako rýchlo vplýva cukor obsiahnutý v potravine na hladinu cukru v krvi. Udáva sa na stupnici od 0 do 100.

Diétne odporúčania sú pre diabetikov veľmi podobné so zásadami racionálneho stravovania. Preto rovnakú stravu môže s diabetikom konzumovať celá jeho rodina, bez nutnosti prípravy osobitných jedál. Zmena stravovania k racionálnemu nebýva ale samostatne dostatočne účinná. Treba zmeniť aj životný štýl a trávenie voľného času. Zvýšenie fyzickej aktivity je veľmi prospešné. Zabúdať netreba ani na odpočinok a kvalitný spánok. Diabetici aj napriek dodržiavaniu liečby musia počítať s vychýlením hodnôt glykémie. To prináša rad ťažkostí, ktoré ohrozujú zdravie chorého. Každý diabetik by mal poznať vyššie uvedené dva pojmy, ktoré určujú momentálny obsah cukru v krvi. Ten si vie odmerať glukomerom buď sám alebo u lekára. Normálne hodnoty glykémie sú v rozmedzí od 3,9 do 5,5 mmol/l (mierne odlišné hodnoty môžu byť podľa publikácie). Správna hodnota glykémie sa udržuje buď diétou alebo liekmi. 

Nejaké otázky?

Radi vám pomôžeme!