Hyperfagia

Niekedy sa hlad ozýva príliš často bez ohľadu na to, že sme pred chvíľou zjedli výdatný obed. Než upraceme zo stola, už premýšľame, čo si dáme na olovrant. Neustály hlad vedie, samozrejme k prejedaniu, ktoré neprospieva nielen našej postave, ale predovšetkým zdraviu. Závislosť na jedle však škodí rovnako ako každá iná. Na psychiku človeka má v jej vyššom štádiu nesmierny dopad aj bez toho, aby sme mali zopár promile v krvi či pozitívne testy na drogy. 

• Ako s prejedaním prestať

  • Neprestať ihneď

Pri prejedaní sa takmer každý deň nie je vhodné sa snažiť ukončiť túto závislosť zo dňa na deň. Telo je zvyknuté na určitý kalorický príjem. Pokiaľ mu z neho zrazu odoberieme niekoľko stoviek kalórií, spustí záchranný alarm a aj napriek tomu, že budete jesť menej, organizmus bude ukladať tukové zásoby na horšie časy a na rad prichádza jo-jo efekt.

  • Klamať mozog

Jedlo si naservírovať na menší tanier, čiže bude bežná dávka pôsobiť ako veľká porcia. Taktiež je dobré si vyskúšať používať menší, no ťažší príbor.

  • Jesť pomaly

Každé sústo si dobre vychutnať a poctivo prežuť. Posnažiť sa vnímať jeho všetky chute. Dôležité je aj miesto konzumácie pokrmu. Jesť treba výlučne v pokoji pri stole, nie sa nechať rušiť mobilným telefónom, televízorom či počítačom. Náš mozog je vtedy zaneprázdnený inou činnosťou a plne sa nesústredí na príjem potravy.

  • Pitný režim

Nie je tajomstvom, že veľakrát keď máme pocit hladu ide len o smäd a naše telo prahne ba až prosí o pohár vody. Vhodná je teba obyčajná voda, nesýtené minerálne vody, čaje a čerstvé ovocné a zeleninové šťavy riedené vodou.

  • Konzumácia plnohodnotných potravín

Prvý krok ako zahnať pocit hladu, vyhnúť sa prejedaniu a svojmu telo dodať potrebné živiny je zvážiť výber potravín a do svojho jedálneho lístka zaradiť – ovocie, zeleninu, orechy, semiačka, strukoviny, biely jogurt a cottage cheese, celozrnné pečivo, olivový olej, vajcia, morčacie a zajačie mäso. Nezabúdať aj na dostatočný príjem vlákniny. 

  • Raňajky – základ dňa

Práve vďaka vynechaniu prvého jedla dňa má za následok to, že v priebehu nasledujúcich hodín dostaneme do nášho organizmu väčšie množstvo kalórii. 

  • Fyzická aktivita

Počas športovania alebo svižnej prechádzky na čerstvom vzduchu zaháňame hlad, prečisťujeme si myseľ a navyše aj spaľujeme nadmerný príjem kalórii – teda chudneme. 

Poruchy príjmu potravy – to nie je iba anorexia či bulímia. Jedlo, ako prostriedok na vyrovnávanie sa s traumou, vysokými nárokmi okolia, či seba samého, sa môže ukazovať v rôznych formách. Poruchy stravovania, medzi ktoré odborníci zaraďujú aj spomínané nekontrolované prejedanie sa, sú v súčasnosti veľmi rozšíreným sociálno-patologickým javom, ktorý postihuje vo väčšej miere ženskú časť populácie, a to až 90% vo veku 15 až 55 rokov. Svoj život máte v rukách len vy, nepokazte si ho prejedaním sa alebo neustálym jedením.Problémy s príjmom potravy sú riešiteľné.Stačí sa odhodlať s nimi zabojovať, po prípade vyhľadať pomoc rodiny či lekára.

Nejaké otázky?

Radi vám pomôžeme!