Bylinky pre cukrovkárov

Ľudia chorí na cukrovku dobre vedia, že musia dodržiavať prísnu diétu a liečiť sa podľa pokynov lekárov. Diabetici by sotva mohli sami rozhodnúť, že prestanú užívať svoje lieky a budú užívať iné, ktoré im lekár nepredpísal. Aj vtedy, ak si chcú klasickú liečbu doplniť o rastlinné lieky, mali by sa o tom najskôr poradiť s odborníkom. Platí to aj o bylinách.

BYLINY A BYLINNÉ ZMESI

Medzi rastliny, ktoré sa cukrovkárom odporúčajú, patria čučoriedky. Pôsobia dvojakým spôsobom: posilňujú oslabené krvné cievy a pomáhajú predchádzať zrakovým problémom. Koreň púpavy zasa podporuje pankreas a stimuluje tvorbu inzulínu. Šálka čaju z koreňa denne môže prospieť. Pri diabete hrajú dôležitú úlohu tie rastliny, ktoré pomáhajú zníži hladinu cukru v krvi, pôsobia močopudne, protizápalovo, majú pozitívny vplyv na látkovú premenu. Ak bude ošetrujúci lekár súhlasiť, môžete si pripraviť bylinné odvary, ktoré pomôžu zlepšiť pocit celkového zdravia.

TIP: Zmiešajte 3 lyžičky lístkov čučoriedky, 5 lyžičiek jastrabiny lekárskej, 4 lyžičky sušených fazuľových strukov, 2 lyžičky púpavového koreňa a 2 lyžičky šalvie. Zo zmesi odoberte 2 lyžice a zalejte ½ litra vriacej vody, prikryté nechajte približne 40 minút spariť a preceďte. Pite trikrát denne pol pohára pred jedlom.

Keď na jar začne kvitnúť púpava, vezmite lyžičku koreňovej drogy a zalejte pohárom studenej vody. Počas noci nechajte lúhovať. Ráno zohrejte a priveďte do varu, krátko povarte a pite pred raňajkami.

VOŇAVÝ KÚPĽ

Diabetici by mali venovať zvláštnu pozornosť hygiene, pretože sú náchylní na kožné infekcie. Tu môžu blahodarne pomôcť bylinné kúpele. Zmiešajte po lyžici pŕhľavy, mäty, ľubovníka a šalvie. Krátko povarte a lúhujte 15 minút. Precedený odvar nalejte do kúpeľa a vychutnávajte v dobe 10 až 12 minút. 

Úprava životného štýlu cukrovkárov zahŕňa redukciu telesnej hmotnosti u jedincov s nadváhou alebo obezitou, zníženie príjmu soli, obmedzenie príjmu alkoholu a pravidelnú telesnú aktivitu u osôb so sedavým spôsobom života. Odporúča sa, aby pacienti jedli viac ovocia a zeleniny (4 – 5 porcií, t. j. 300 g denne) a aby znížili príjem nasýtených tukov a cholesterolu.

Nejaké otázky?

Radi vám pomôžeme!